|
Şanapipik
Günorta çağına az qalıb. Sakit-sakit meh əsir. Kəndimizin dili ilə desək, xırman sovruğa gələn vaxtdır. Öküzlərin boyunduruğu açılır, vəllər cütlənib bir kənara çəkilir, Şana, Kürək, Yaba, Çalğı işə düşür... Samandan, köçəldən ayrılan sarı buğda şüşələnib naxışlı çuvallara, kisələrə doldurulur, çəki-tərəzidən keçəndən sonra ulaqlara yüklənir və tozhatozla anbarlara, tədarük məntəqələrinə yollanır. Mənsə uşaqlıq, gənclik aləmindəyəm. Azad, qəmsiz, qayğısız günlər keçirirəm. Torpaq yollara naxış salan bəzəkli velosipedimə minib, cərgə ilə tikilmiş alaçıqların arasınca o baş-bu başa şütüyürəm. Necə deyərlər, Araz aşığından, Kür topuğundan. Ortada yeyib qıraqda gəzirəm. Qaranlıq çökəndə oruc-namazından qalmayan, möminlər momini Fatma qocamın bişirdiyi aşdan, bozbaşdan doyunca yeyib, üstündən də bir parç sərin su içirəm. Qayışımın altını bərkidəndən sonra bilək yoğunluğunda ağacdan kəsib alaçığımızın yanında düzəltdiyim hündür, yöndəmsiz çarpayımın üstünə sərilirəm. Səhərdən axşamacan əlləşib-vuruşub nə zillətlə ruzi qazanan kənd adamları buğda, arpa, pərinc, darı zəmiləri ilə əhatə olunmuş keçə alaçıqlarda şirin yuxuya gedirlər. Ətrafda vurnuxan ac canavarların hənirtisini alan ayıq-sayıq itlərin ağız-ağıza verib hürməsindən, mal-qaranın sakit-sakit kövşək vurmasından, bəzən də qoyun-keçilərin kəllə-kəlləyə gəlib buynuzlaşmasından başqa heç nə eşidilmir. Mənsə arxası üstə uzanıb uşaq heyranlığı ilə mavi səmanın ənginliklərini seyr edib, bədirlənmiş aya, saysız-hesabsız ulduzlara baxa-baxa yuxuya gedirəm.
İndi isə... Xırman sovruğa gələn vaxt Şüvəlandakı bağ evimin dəhlizində gün düşməyən bir küncə sığınmış yazı masamın arxasında, damarları çıxmış əlimi qara xallar daraşan avazımış sifətimə qoyub barlı-barsız ağaclara, ətirli-ətirsiz güllərin, çiçəklərin rənginə göz gəzdirir, cürbəcür quşların səsini dinləyirəm. Və uzaqlarda qalmış həmin alaçıqları, xırmanları, yöndəmsiz çarpayımı, alabəzək velosipedimi, babalı, atalı, nənəli, qohum-əqrəbalı günlərimi, bir də geri dönməyəcək qayğısız, dərdsiz-qəmsiz anlarımı xatırlayıram. Və öz-özümə nə qədər təsəlli verib bu günümə şükr etsəm də, məni namərdcəsinə yaxalayan təklik, tənhalıq, gərəksizləşmək sıxıntısından xilas ola bilmirəm ki, bilmirəm. Əsrə yaxın həmdərd, həmsöhbət olduğum yazı masam da üzərində bir daha qalın-qalın əsərlərin sətirlənməyəcəyini, qələmimin yorulub yorğun düşdüyünü, ağ kağızların qara mürəkkəblə naxışlanmayacağını duyubmuş kimi məlul-miskin görünürdü.
Haradansa uça-uça gəlib yaxınlıqdakı xar tutun kölgəsində qərar tutan Şanapipik məni qərq olduğum qarmaqarışıq fikirlərin amansız burulğanından xilas etdi. Süleyman peyğəmbərlə həmsöhbət olan, müqəddəs kitabımız Qurani-Kərimdə adı çəkilən Şanapipik bəlkə də ahıl qələm əhlinin yaxınlaşmaqda olan səksən beş illiyini təbrik etməyə və ya ona pasiban olmağa gəlmişdi. Bəlkə də evimdə telefon zənglərinin azaldığını, gəlib-gedənlərimin görünməz olduğunu, dostların, doğmaların başqalaşdığını, başımın üzərini alan ahıllıq kabusunun getdikcə məni təhdid etdiyini duymuşdu Şanapipik. Və ya ilk nəticəmlə adaş olan, məni unutmayan, qayğıma qalan, ömrümə dayaq, ahıllığıma təsəlli olan, nəcib, nəzakətli insana məmnunluğunu bildirməyə gəlmişdi bu quşcuğaz. Günün günorta çağında Diogenin əlində çıraq axtardığı kamil, kamallı insana. Vaxt tapdıqca mənə baş çəkən, gün-güzəranımla maraqlanan, dərd-sərimə şərik olan, evimin divarlarındakı çat, tökülən suvaq belə nəzərindən yayınmayan insana. Heç bir köməyim dəyməyən, yaxşılığım, hörmət-izzətim keçməyən insana. Bəlkə qarşımdakı təbiət incisi heç də adi quş yox, Süleyman peyğəmbərin elçisi, əsir torpaqlarda uyuyan doğmalarımın ruhuydu...
Yerindən tərpənmədən, mənimlə qabaq-qənşər dayanan Şanapipiklə Peyğəmbər kimi dil tapıb açıq-saçıq danışa bilməsəm də, onun nə demək istədiyini balaca, mərcan gözlərinin aynasında aydınca oxuyurdum. Xırman sovruğa gələn bu anlarda bütün diqqətim ona yönəlmişdi.
Şanapipiyin şahlara məxsus tacı birdən daraqlandı. Alabəzək qanadları açıldı. Havaya qalxıb ağacların arasında dövrə vurdu. Bir anlığa görünməz oldu. Hara isə uçub getdi. Lakin məni tək-tənha qoymaq istəmirmiş kimi peşman-peşman geri döndü, əvvəlki yerində sakitcə dayanıb mənalı-mənalı üzümə baxdı, mütəəssir görkəm aldı. Bu ecazkar quş bütün diqqətimi özünə cəlb etdi. Quş qiyafəsinə bürünmüş şüurlu məxluq nə isə düşünür və məni düşündürürdü...
Xəyallar aləminə baş vurdum. Şanapipiyin qanadlarında Xəzərin maviliklərindən, Şüvəlandakı bağ-bağçamdan uzaqlaşdım. Dünyaya göz açdığım Əliquluuşağının səmasından dəli bir həsrətlə əsirlik əzabına düçar olmuş torpaqlarımızı seyr etdim. Meşələrlə və kol-kosla örtülmüş dağların, bozumtul, çopur qayaların arasında çırpınan Bərgüşad çayına baxdım. Bir vaxt Bərgüşadın hələ bəstələnməmiş həzin nəğməsini dinləməkdən zövq alırdım, incə qəlbim ehtizaza gəlirdi. İndi Bərgüşadın səsi başqalaşmışdı. Çay, ətrafdakı viranəliklərə, doğma insanların hənirtisinə həsrət qalan, vəhşiləşən çöllərə, çəmənlərə, gen dərələrə, yastı təpələrə yas tutub yanıqlı-yanıqlı ağı deyirdi. Bərgüşad bir vaxt dərinliklərinə baş vurduğum, duruluğunda durulduğum, xoşhal olduğum, dinclik, rahatlıq tapdığım çay deyildi. Suyu da xeyli-xeyli azalmışdı, dayazlaşmışdı, yazıqlaşmışdı Bərgüşad?! Kövrək qəlbim tablaşmadı Bərgüşadın çəkdiyi bu zülmə, bu məşəqqətə. Özümü saxlaya bilmədim. Sahildəki qara daşın üstünə çıxıb çaya göz yaşı axıtdım. Çay ağlayanını, axtaranını tapıbmış kimi dirçəldi, çalxalandı, qıvrıldı, ilıq dalğaları əl-ayağımı yaladı, şahə qalxıb yanaqlarımda gilələnən göz yaşımı yudu.
Balıqları da qeybə çəkilmişdi Bərgüşadın. Sahibli günlərində insaflı torçular balıqların irisini tutub xırdalarını suya buraxırdılar. İndi... İndi yadlar, yağılar gündə-günaşırı partlayıcı ilə suyunu göyə sovururlar. Balıqlar irili-xırdalı məhv olur. Sahillərini üzüm, gilas, gilənar, alma, armud, əncir bağları, yemiş, qarpız, şamama tağları zinətləndirmir Bərgüşadın. Yüz illərdən, min illərdən bəri bu yerlərə üz tutub köç eləyən ördək, qaz sürüləri daha görünmür Bərgüşadın alaçalpov sularında. Bu da ağır dərd, sağalmaz yara olur Bərgüşada...
Kəndimizin səmasında cövlan edən Şanapipiyin alabəzək qanadlarından hara baxırdımsa mənhus mənzərə ilə üzləşirdim. Yolları ot basıb, cığırlar itib-batıb, haylı-küylü Əliquluuşağı daha kənd yox, min illərlə insan ayağı dəyməyən vəhşi cəngəllikləri xatırladır. Bulaqların çoxu quruyub, məhv olub. Mer-meyvəsi tükənmək bilməyən bağ-bağatı quru səhraya çevrilib.
Arxasınca bozumtul tüstü buraxa-buraxa Xəzərin ənginliklərinə doğru şığıyan təyyarənin tükürpədici uğultusu məni səksəndirib bayaqdan bəri seyr etdiyim kəndimin xarabalıqlarından ayırdı. Çillə yuxusundan təzəcə ayılıbmış kimi nurdan düşmüş gözlərimi geniş açdım. Şanapipik hələ də yerindən tərpənmədən lal-dinməz mənə baxırdı. Fikrimi dağıtmaq, məni tilsimləyən quşcuğazın sehrindən xilas olmaq üçün yazı masamın arxasından qalxıb dəhlizin uzaq küncündəki televizoru açdım. Ekranda Minsk qrupunun həmsədrləri deyilən üç nəfər bazburutlu diplomat göründü. İyirmi ildən çoxdu Qafqazın müharibə şəraitində yaşayan iki qonşu respublikası arasında yol ölçən, dedikləri məntiqsiz, mənasız sözlər havadan asılı qalan və nəhayət, Xəzərin küləklərinə qərq olan üç diplomat yenə də ədalətli, vicdanlı, xeyirxah münsif olmaq yox, təmsil etdikləri dövlətlərin pərdəarxası siyasətçilərinə xidmət edən tərzdə danışırdılar. Düyünə düşmüş bu müşkül məsələnin həllində guya narahat olduqlarını car çəkən böyük-böyük dövlətlərin başçıları da xeyli-xeyli ağıl işlədib, baş sındırdıqdan sonra yol göstərirlər ki, bütövü kəsmə, paraya dəymə, doğra doyunca ye. Kəndimizin dili ilə desək, vallah-billah onlar ikibaşlı danışırdılar. Və ya atı torbalı döyüşdürürdülər. Atəşkəsi pozmayın, müharibə söz-söhbətini də qatlayın qoyun qəzil palazın altına. Özünüz danışın, özünüz dil tapın, axırda da, siz nə qənaətə gəlsəniz, biz can-başla ona razı olub canı-dildən əl çalarıq. Bu bayağı sözləri eşidəndə bişmiş toyuğun şaqqanaq çəkib gülməyi gəlir.
Sərkisyanlar da kürəyini Gümrüdəki silah arsenalına, orda-burda suyu bulandıran, ara qarışdıran erməni lobbisinə, “forpostu” olduqları ölkələrə söykənib deyirlər ki, dəli Nəzərəm, belə gəzərəm. Ona görə də Şanapipik televizordakılara baxanda iyirmi ildir təkrar-təkrar deyilən, lakin əməli nəticəsi olmayan, çeynənmiş, çürük söz-söhbətlərdən bezibmiş kimi üzünü əks tərəfə çevirdi və həmsədrlərin yerinə xəcalət çəkdiyindən onun baxışlarında acı istehza dolaşdı. Və üzünü mənə çevirib dimdiyini yerə döyə-döyə qəribə bir səs çıxartdı. Hiss etdim ki, Əliquluuşağılı Bəhtər kişini xatırlamaq istəyir. Kənddə qoluna bəlgə dolayıb, iki nəfər dava-dalaşa çıxanda, Bəhtər kişi sinəsini irəli verib əlində dəyənək əvvəlcə əsas təqsirkarın eninə-boyuna ölçürdü, sonra da dalaşdığı adama təpinib, üstəlik də bir-iki şillə vurub oturdurdu yerində. Bununla da dava-dalaşa son qoyulurdu. Ortalığa qan tökülmürdü. Və axşam tərəfi də kənd ağsaqqalı Bəhtər kişi dalaşanları bir yerə yığıb, qabaqlarına duz-çörək qoyub, öyüd-nəsihətini verib, aralarında mehribançılıq yaradırdı. Kimin nə həddi varıydı, kənd ağsaqqalının bir sözünü iki eləsin?!!
İndi neynəyəsən ki, üç həmsədrin və onları təmsil edən üç dövlət başçısının Əliquluuşağılı Bəhtər qədər insafı, mürvəti, hünəri, təpəri yoxdur. Sözünün kəsəri olmayan kişi də başına papaq qoymaqdansa, allıca-güllücə ləçək bağlasa yaxşıdır. Şanapipiyin ürək ağrısı ilə dediyi bu sözlərin məğzini, mənasını aydınca başa düşürdüm. Həmsədrlər də özlərinə, sözlərinə hörmət edib, daşı ətəklərindən töküb, yürütdükləri ikiüzlü, ikibaşlı siyasətlərinə son qoysalar və diplomatik gedişlərini doğru-dürüst, ədalətli, beynəlxalq qayda-qanunlara uyğun məcraya yönəltsələr, yəqin ki, əsir torpaqların daşı-qayası, qaçqın şəhərçiklərin zavallı sakinləri dilə gəlib dönə-dönə onların yeddi arxadönəninə rəhmət oxuyar, özlərinə də uzun ömür arzulayarlar. İyirmicə günə həll oluna biləsi məsələni iyirmi il uzadıb Yerevanla Bakı arasında yol döyüb yorğun olmazlar. Və həm də töhmət-tənədən qurtarıb, özlərini dilsiz-ağızsız şanapipiyə və ya bişmiş toyuğa güldürməzlər.
Şanapipik bu sözləri əbəs yerə demirdi. Zavallı quşcuğazın da sinəsi çalın-çarpaz dağlı idi. Kəndlilərimiz demişkən, yas düşəndə hərə öz dərdinə ağlayır. Şanapipik də iyirmi ildən çoxdur ağlamalı günlərə qalıb. Əsirlik əzabı çəkən Əliquluuşağının həndəvərində saysız-hesabsız quş var. Kəndin ara-bərəsində gəzib-dolaşan, insanlara ən çox yaxınlaşıb-yovuşan, yalnız başında tac gəzdirən şanapipiklər, boz sərçələr və qayçıquyruq qaranquşlardır. Şanapipiklə uşaqlıqdan həmrəy, həmsöhbətəm. Gündə, günaşırı qapımıza gəlirdi. Fatma qocanın toyuq-cücəyə səpdiyi dənə ortaq olurdu. Əksər evlərin divarına qalın suvaq çəkildiyindən qonşuluqda kimsəsiz həyat sürən Sona qarının Nuh əyyamında tikilmiş dörddirəkli damının yırtıq-deşik divarlarında yuva qurub bala çıxardırdı. Dəcəl-xata vaxtlarımda tez-tez Sona qarının damının divarına dırmanıb Şanapipiyin çil-çil yumurtalarına, hələ tüklənməmiş zılğa balalarına heyranlıqla baxırdım. İnsafüçünə, Şanapipiklə “görüşə” əliboş getmirdim. Çünki - əliboş qonaqdan qurumsu iyi gələr-deyiblər. Ona görə də evdən xəlvətcə çırpışdırdığım düyüdən, yarmadan, darıdan sovqat aparıb yuvasının qənşərinə səpirdim. Sonra da xəlvətə çəkilib Şanapipiyin dəni necə dimdiklədiyinə, balalarını necə yemlədiyinə baxmaqdan ləzzət alırdım. Ancaq Şanapipiyin yuvasına, balaca-balaca çil yumurtalarına, hənirtimi alanda ağzını açıb yem istəyən tüklənməmiş balalarına əsla toxunmurdum. Sona qarı həmişə deyirdi ki, quşlara dəyib-dolaşmayın, yuva dağıtmaq günahdır, Allahın acığı tutar. Onu da göydəki gözəgörünməz yaradıb. Sona qarının övladı yox idi. Əri də çoxdan dünyasını dəyişmişdi. Hansı təsadüfdənsə vaxtilə ər-arvad Aşqabaddan gəlib burada məskunlaşmışdılar. Ona görə də Sona qarının yaxın-uzaq qohum-əqrəbası yox idi. Onu - əl tumaq Əlidən qalıb - mülahizəsi ilə dolandırırdılar. Qoymurdular yemək-içməkdən, odun-ocaqdan, pal-paltardan korluq çəksin. Sona qarı deyirdi ki, bu quşları bir gün görməyəndə darıxıram. Şanapipiyin yerişinə, duruşuna, alabəzək qanadlarına, başının tacına baxanda fərəhlənirəm. Kimsəsiz həyat sürən Sona qarı Şanapipiyə sığınmışdı, Şanapipik də Sona qarıya.
Dilsiz-ağızsız quşcuğaz Sona qarı ilə baş-başa verib kasıb komada sakitcə ömür sürürdülər. Ancaq ötən əsrin axırlarında namərd ermənilərin kəndə tuşladığı top mərmiləri Sona qarının kasıb komasını Şanapipiyin yuvası ilə birlikdə göyə sovurdu. Kənddə kəndlik qalmadığı üçün Şanapipik də qanadı təzəcə bərkiyən körpə balalarını yanına salıb hara isə baş alıb getdi.
Həmin qanlı-qadalı günlərdən nə az-nə çox - iyirmi ildən artıq vaxt keçir. Xırman sovruğa gələn, meh qalxan anlarda yuvasından didərgin düşmüş Şanapipiyin sorağımı alıb uzun-uzun yol qət edib dağları, dərələri aşıb Şüvəlandakı bağ evimdə məni tapanda, onun necə sevindiyini təsəvvür etmək çətindir. Kəndimizin qanadlı sakinini görəndə məni təhdid edən ahıllıq, tənhalıq, gərəksizləşmək əzabından xilas oldum. Xeyli-xeyli yüngülləşdim, uzaqlarda qalmış uşaqlığımı, gəncliyimi tapdım. Dünyaya göz açdığım kəndimizə, həsrətini çəkdiyim dostlara, qohumlara qovuşdum. Axı, ilk dəfə kəndimdə gördüyüm, ən çox yaxınlıq etdiyim, təmasda olduğum, əyləndiyim quş Şanapipikdi. O vaxt hərdən bir bizim həyətimizdə də görünürdü, ancaq Sona qarının həyət-bacasından isə əl çəkmirdi. Mehri-məhəbbətini ərsiz-övladsız, qohum-əqrəbası, ayağının biri o dünyada olan Sona qarıya salmışdı və onun böyür-başında gəzib-dolanırdı. İndi xırman sovruğa gələn, xəfif meh əsən bir anda Şüvəlandakı bağıma güzar salmışdı. Mənimlə həmdərd, həmsöhbət olmağa gəlmişdi. Adını ilk nəticəm daşıyan sadiq, sədaqətli, xalis insan kimi...
Düşüncələrimin kələfi yüz yerə çözələndi. İnsan dünyaya göz açdığı andan son mənzilə qədər ilbəil dəyişir, başqalaşır, rəngdən-rəngə, təbdən-təbə düşür. Gah iddiasının, iştahının, ehtirasının əsirinə çevrilir, gah mütiləşir, miskinləşir. Biət etdiyimiz Qurani-Kərimdə adı hüt-hüt kimi təsbit olunan Şanapipik isə yaranışdan necə idisə, indi də o cür görünür. Əcdadı, nəsli-nəcabəti, əsli-kökü kimi. Nə irilir, nə də xırdalır. Boy-buxunu, yerişi, duruşu, rəngi hər quşa müyəssər olmayan yaraşıqlı tacı, ala qanadları... Bir sözlə Tanrının yaratdığı kimi.
Fikirli-fikirli Şanapipikdən diqqətimi ayırıb televizorum kanalını dəyişdim. Okeanın o tayından, Avropanın göbəyindən bizə söykək olan super dövlətlərdən respublikamıza təşrif gətirən görüb-götürmüş, düşüb-çıxmış və ad-sanları kürreyi-ərzəyə sığmayan diplomatlar yenə də ərazi bütövlüyümüzü tanıyıb hörmət etdikləri, Dağlıq Qarabağ düyününün açılmasında maraqlı olduqları, bu müşkül məsələnin məsləhət-məşvərət yolu ilə həllinin vacibliyi barədə yerli-yersiz iddialar uydururdular. Şanapipik boğazdan yuxarı deyilən bu gəlişi gözəl sözləri eşitməkdən təngə gəlibmiş kimi qəzəbləndi. Və: - İnanan daşa dönsün -deyib havaya qalxdı. Bir göz qırpımında yox oldu. Yəqin Şanapipik də işıq ucu gəlməyən kəlamlardan rəncidə olmuşdu.
Qəlbimdə müəmmalı sual baş qaldırdı. Doğrudan da bu quşcuğaz heç də təsəvvür etdiyim Şanapipik yox, əsir torpaqlarda uyuyanların ruhudu?!. Əliquluuşağına tərəf üz tutub qanad açdı ki, oradakı narahat ruhlara qovuşsun, ahıl qələm əhlinin əzvayışını el-obamın yoxluğuna keşik çəkən əsir dağlarımıza əyan etsin?!!
Əsrə yaxın qəddimi əyib, sinəmi söykədiyim iş stolum da son vaxtlar az təmasda olduğumdan mənə qarşı sərin, soyuq görünürdü. Ona görə də yazı masamın niskilini dağıtmaq üçün qarşıma ağ kağız qoydum və xırman sovruğa gələn vaxt bu hekayəti yarıkönül, bir qədər də həvəssiz qələmə aldım.
17.07.2012-ci il
Şüvəlan.
525.az
|
|